SriLanka - Negombo, Anuradhapura & Sigiriya

31 december 2019 - Nawagamuwa South, Sri Lanka

Inmiddels zitten we alweer 4 volle dagen in Sri Lanka. Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met schrijven.

Nadat we geland waren zijn we meteen naar Negombo gereden met een taxi. We verbleven daar in een cottagevila, kleine bungalowhuisjes. We zaten aan de Nederlandse kanaal vlakbij het centrum. Het deed ons denken aan Indonesie. We zijn hier niet lang verbleven want de volgende ochtend gingen we door naar Anuradhapura. Wel hebben we besloten om onze laatste dag te wijzigen en terug te keren naar Negombo.

Anuradhapura was ooit de hoofdstad van Sri Lanka. Het is een bedevaartsplek vol met boedhistische plekken. We hebben een hele toer gedaan en hebben alles gezien, inclusief geschiedenisles. Bijzonder en mooi om te zien hoe groot boedhisme hier is. Nog bijzonderder vond ik dat boedhisme en hindoeisme hier samen gaan. Waar we in europa struggelen met een geloof en we weinig open staan voor andere, gaan hier geloven hormonieus samen.

Verder was Anuradhapura een erg rustige plek met onwijs veel groen. Nou vergeet ik onze helse heenreis. We gingen met de bus, maar moesten overstappen in Kurunegala. Vanaf daar werd t druk, heel druk. We zaten in een blauwe bus. Dit zijn particuliere bussen zonder airco. Er wordrn zoveel mensen ingepropt, dat je niet meer weet of je nog benen aan je lijf hebt. Gelukkig hadden wij een zitplek, maar comfortabel wad het niet. Mensen zaten bij elkaar op schoot en een personal space was er niet. Wij hadden deze tafferelen in India verwacht, maar niet hier haha.

Na Anuradhapura zijn we vertrokken naar Sigirya. Bij aankomst zijn we een dag gaan tempelhoppen in Dambulla. Hier liggen de cave en golden tempel. De cave tempel heeft een fantastisch uitzicht. Ook bijzonder om alle muurschilderingen te zien in deze grotten. Vervolgens hebben we de golden tempel van een afstand aanschouwd. Ook dit was prachtig. We hebben de dag afgesloten met een prachtige sunset. De eigenaar van onze guesthouse bracht ons naar deze berg. Hier mediteert hij en woont zijn leermeester.

20191230_181344

In Sigirya liggen de Sigiriya en Pidurangala rots. De Sigiryarots (lion rock) is een van de 8 wereldwonderen.

IMG-20191231-WA0096

Dit is dan ook de reden waarom we deze stad aandoen. We hebben deze vanaf een afstand bekeken, met zonsopgang. Dit was prachtig. Ook in deze rots ligt een Buddha, met de benen op elkaar. Dit betekent dat deze gereincaneert wordt.

Onze avonturen hier zijn nog niet klaar. Op moment van schrijven, wachten we op onze jeep voor een safari. Jep ik, Seema, gaat naar een national park. Als het goed is gaan we wilde olifanten spotten, zo gaaf.

Verder zal onze oudjaarsdag rustig verlopen. Hier wordt oud en nieuw op 13 en 14 april gevierd, net als het chineese nieuwjaar. Het gaat op boedhistische wijzen. Op oudjaar wordt er gevast. Er wordt niks gedaan en gegeten. Vervolgens starten ze in t nieuwe jaar met alles nieuw en schoon, zoals nieuwe kleding, nieuw vers eten en een schoonhuis.

We laten snel weer iets van ons horen.

Liefs, Seema

1. Ad:
    31 december 2019
    Hé Koen, staat je goed zo'n sarong!! Moet je hier ook dragen 😜 Veel plezier nog 😉
  2. Corrie:
    31 december 2019